FacebookInstagramTwitterContact

 

Inlet Pipe Repair Work           >>           East Assets Turnaround Activities by BSP           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Operasi Kabat'           >>           Handover of Donation           >>           Handover of Donation           >>           MoU Signing Ceremony           >>           'Panakod Adau' Gayoh Celebration           >>           Reading of Surah Yasin and Tahlil           >>           Radio Service is the Best Medium to Disseminate Information           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Cabul Rakan : Dipenjara 21 Bulan


 


 November 26th, 2023  |  10:54 AM  |   4820 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Mahkamah Rayuan masih mengekalkan hukuman penjara 21 bulan kepada seorang doktor swasta yang mengambil kesempatan ke atas seorang rakan wanita dengan mencabulnya.

 

Tiada hukuman sebat dikenakan ke atas Dr. Matthew Tan kerana usianya yang lebih 50 tahun.

 

Hakim Muhammed Faisal bin PDJLD Kol. (B) DSP Haji Kefli menyabitkan defendan bersalah kerana mendapati pihak pendakwaan telah membuktikan kes di luar keraguan munasabah, terutamanya berdasarkan kepada keterangan mangsa.

 

Mahkamah juga tidak percaya versi perubahan kejadian defendan selepas mendapati ketidakkonsistenan dalam pembelaannya jika dibandingkan dengan kenyataannya kepada polis.

 

Dalam kes tersebut defendan menunjukkan defendan telah menjemput mangsa berusia 49 tahun dan anak perempuannya untuk menyertainya bersama rakan-rakan lelaki defendan bagi makan tengah hari Easter di sebuah tempat.

 

Setelah makan tengah hari bersama, defendan dan rakan-rakannya pergi ke rumah mangsa di mana mereka dihidangkan minuman. Tidak lama selepas itu, anak perempuan mangsa pergi ke rumah neneknya, meninggalkan ibu dan tetamunya.

 

Pada malam tersebut, mangsa menyediakan makanan di dapur apabila rakan-rakan defendan hendak pulang ke rumah masing-masing.

 

Setelah mereka mengucapkan selamat tinggal, mangsa kali terakhir teringat defendan juga ingin pergi semasa dia melihat defendan membuat isyarat kepada rakan-rakannya.

 

Mangsa hanya teringat dengan jelas kali terakhirnya berada di pintu. Peristiwa berikut yang diceritakan oleh mangsa hanya apabila dia sedar dan hanya dapat mengingati kejadian malam itu, ketika dia dicabul.

 

Keesokan paginya, mangsa terjaga apabila menerima mesej WhatsApp daripada defendan bahawa dia telah membawa keretanya dan akan memulangkannya menjelang tengah hari.

 

Mangsa membalas dengan mesej mengatakan dia berhasrat untuk membuat laporan polis. Defendan akhirnya memulangkan kereta mangsa dan menghantar mesej teks kepadanya untuk bertanya sama ada dia ada tertinggal cermin matanya.

 

Mangsa tidak menjawab selepas memberitahu dia mahu membuat laporan polis. Mangsa tidak memfailkan laporan itu kerana dia tidak sihat dan takut untuk berbuat demikian selepas teringat yang defendan mendakwa mempunyai hubungan dengan orang berpengaruh.

 

Kejadian itu hanya terbongkar apabila mangsa berjumpa seorang doktor dan memberitahunya. Doktor kemudiannya memberitahu tentang mangsa dan pengalaman pahitnya kepada Polis CID, yang akhirnya mendorong siasatan dijalankan.

 

Defendan, yang diwakili Peguam Bela, Ahmad Basuni Abbas dari Tetuan Abrahams Davidson and Company menafikan dakwaan yang dibuat oleh mangsa dan berhujah dia mungkin berhalusinasi dan mungkin bermotifkan kewangan untuk menuntut pampasan daripada dakwaan sedemikian.

 

Mahkamah juga mendapati kenyataan defendan kepada polis tidak konsisten dengan pembelaannya. Defendan mendakwa dia tidak ingat semuanya dengan jelas kerana dia dalam keadaan yang mabuk.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Rohani Haji Abdul Hamid

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Pro-China Candidate Wins Solomon Islands PM Vote

 2024-05-03 00:53:25

Weight Loss Drug Wins 25,000 New US Users A Week

 2024-05-03 02:18:06