FacebookInstagramTwitterContact

 

The US Supreme Court Rejects Elon Musk’s Appeal In ‘Funding Secured’ Tweet Ruling           >>           Tensions Grow As China Ramps Up Global Mining For Green Tech           >>           US Probes Ford Hands-Free Driving Tech After Crashes           >>           Vinted Makes First Profit On Used Fashion           >>           Lose Weight Standing Around: New Study Finds Standing Rather Than Sitting For Six Hours Per Day Prevents Weight Gain, Aids Weight Loss           >>           Greens, Legumes And Unsaturated Fats: How To Reverse Diabetes With Food           >>           Unilever Recalls Magnum Ice Cream In The U.K. And Ireland Due To Possible Metal And Plastic Contamination           >>           Walkathon           >>           Launching of 1st Entrepreneurship and Innovation Challenge           >>           Authority of National Historical Sources           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Press Release


  Home > Press Release


Upacara Penghormatan Kepada Moyang Huang Di: Sembah Leluhur Xuanyuan Di Dalam Dan Luar Negara


 


 April 15th, 2024  |  11:59 AM  |   1026 views

CHINA

 

Pada 11 April 2024, hari ketiga bulan lunar ketiga kalendar China untuk upacara besar penghormatan kepada leluhur Kaisar Huang Di di Zhengzhou, Xinzheng, diadakan di tempat asalnya pada tahun Jia Chen. Tema acara ini adalah "Keamanan, Keharmonian dengan satu akar leluhur dan asal yang sama”, diselenggarakan bersama oleh pemerintah wilayah Henan, Komite Konferensi Rakyat Wilayah Henan, Pejabat Urusan Taiwan Majlis Negeri, Persekutuan China Luar Negara, Persatuan Rekonsiliasi Warga Taiwan Seluruh China, dan Asosiasi Penelitian Budaya China, orang China dari seluruh dunia menyembah leluhur Huang Di berdoa untuk kemakmuran tamadun China dan juga mendoakan keamanan dan keharmonian dunia.

 

Pada pukul 09:40pagi, upacara penghormatan kepada leluhur kaisar Huang Di di tempat asalnya pada tahun Jia Chen secara rasmi bermula. Upacara ini terdiri daripada tembakan meriam demi menyambut masa tahtanya dengan sebagai penghantara karangan bunga, membakar dupa, menyembah leluhur, membaca teks penghormatan, menyanyikan lagu pujian dengan penuh semangat, menari dengan gembira, berdoa untuk kesejahteraan China dan sembilan rangkaian acara lainnya. Dalam acara menyanyikan lagu pujian, penyanyi dari Hong Kong, Taiwan, Macau dan daratan China serta koor paduan suara anak-anak dari 56 suku bangsa bersama-sama menyanyikan “Ode untuk Kaisar Huang Di”. Manakala dalam acara tersebut berda untuk kesejahteraan China , sebuah lukisan lebar Sungai kuning dibentangkan, di mana 30 wakil dari pelbagai bidang dari dalam dan luar negara juga telah menandatangani lukisan tersebut dengan doa restu. Pada pukul 10:40 pagi, Kong Changsheng, Pengerusi Jawatankuasa Wilayah Henan, mengumumkan bahawa upacara penghormatan leluhur di tempat asal Kaisar Huang Di pada tahun Jia Chen telah selesai. Kira-kira 5.000 orang daripada semua jenjang masyarakat dan hampir 100 media berita telah menghadiri majlis tersebut.

 

Upacara penghormatan kepada leluhur kaisar Huang Di bukan sahaja merupakan acara budaya yang besar, tetapi juga merupakan platform untuk memperkuat Kerjasama, pertukaran dan mempromosikan pembangunan yang menguntungkan bersama. Upacara penghormatan kepada leluhur kaisar Huang Di pada tahun Jia Chen yang berjaya, Xinzheng juga mengadakan aktiviti perbincangna ekonomi dan perdagangan serta promosi pelaburan dan mesyuarat dana industry dalam masa yang sama serta menandatangani beberapa projek baru.

 

Keagungan upacara penghormatan kepada Xuanyuan Kaisar Huang Di bermula dari zaman perang musim semu dan musim gugur dan berterusan hingga saat kini. Pada tahun 2008, upacara penghormatan kepada Xuanyuan Kaisar Huang Di di Xinzheng juga dimasukkan ke dalam senarai warisan budaya tak benda dengna peringkatan kebangsaan. Orang China dari wilayah Hong Kong, Macau, Taiwan serta negara-ngeara seperti Amerika Syarikat, United Kingdom, Australia dan lain-lain juga telah menganjurkan aktiviti penghormatan kepada Kaisar HuangDi, demi memperlihatkan keadaan di mana orang dari seluruh duni sama-sama menghormati dan menjalin hubungan yang erat.

 


 

Source:

by Huang Xuelai

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Tensions Grow As China Ramps Up Global Mining For Green Tech

 2024-04-30 10:42:36

US Probes Ford Hands-Free Driving Tech After Crashes

 2024-04-30 10:37:24