FacebookInstagramTwitterContact

 

Meet and Greet Session           >>           Media Conference on Imagine Football Fiesta           >>           Customs Case           >>           Cooking Course           >>           Blood Donation Campaign           >>           KACA's Hari Raya Aidilfitri Celebration and Sports Day           >>           Outstanding Student Awards Ceremony           >>           World Earth Day Celebration           >>           Workplace Safety and Health Conference           >>           Welcoming Dinner Reception           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Curi : Lelaki Tempatan Dipenjara


 


 January 11th, 2024  |  09:55 AM  |   606 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Mahkamah Majistret telah menjatuhkan hukuman penjara 18 bulan terhadap seorang lelaki tempatan atas kesalahan melakukan curi di Berek Seria, Kuala Belait.

 

Pemangku Majistret Kanan, Dewi Norlelawati binti Haji Abdul Hamid menjatuhkan hukuman itu terhadap Muhammad Abdul Ayub bin Kamaruddin, berusia 18 tahun yang mengakui semua pertuduhan terhadapnya. Mahkamah memerintahkan hukuman penjara bermula dari tarikh tangkapan pada 6 Januari 2024.

 

Timbalan Pendakwa Raya, Nur Hidayatul Aeny Alisha binti Haji Zullizam mendedahkan kepada mahkamah bahawa pada 6 Disember 2023 dan 30 Disember 2023, defendan dan rakannya berbincang untuk melakukan kecurian di berek terbiar yang beralamat di Berek B-3, Block 395, Simpang 198-62, Lorong 3, Seria, Kuala Belait. Mengikut pertuduhan, defendan juga didakwa dengan niat mencuri sebuah vakum dan televisyen.

 

Pada 30 Disember 2023, pengadu menerima telefon panggilan daripada jirannya memaklumkan bahawa pintu belakang berek tersebut terbuka. Keesokan harinya, pengadu mendapati berek tersebut digeledah dan membuat laporan polis.

 

Siasatan polis membawa kepada penahanan defendan. Semasa siasatan polis, defendan mengaku melakukan kesalahan di atas. Defendan seterusnya mengakui bahawa dia menyimpan vakum yang dicuri di rumahnya untuk kegunaan peribadi.

 

Defendan seterusnya mengaku menjual kedua-dua televisyen tersebut kepada dua pembeli yang berbeza, dalam jumlah BND30-40. Hasil jualan daripada televisyen yang dicuri digunakan untuk membeli dadah, yang kemudiannya dikongsi bersama rakannya. Kesemua barang curi tersebut telah ditemui semula dan dikenal pasti secara sah oleh pihak pengadu.

 

Defendan dan rakannya kemudiannya mencuri meter air dari kawasan tersebut. Bagi meneruskan niat bersama, mereka berjalan ke kawasan tersebut. Defendan terus menjadi pengawal dan rakannya terus menyarung 2 meter air. Selepas itu, mereka pulang ke rumah bersama meter air yang dicuri.

 

Di rumah rakannya, kedua-dua defendan terus menyarung 3 meter air yang dicuri dan dipotong-potong. Keesokan harinya, rakannya menjual meter air tersebut kepada pembeli dalam jumlah BND20.

 

Pada 24 dan 26 Disember 2023, penghuni di berek tersebut melaporkan kepada polis bahawa meter air dari sekitar Blok 365, Berek Lorong Tiga Selatan Seria, Kuala Belait telah hilang yang menyebabkan gangguan air di beberapa kawasan.

 

Siasatan polis mendapati meter air itu milik Kerajaan Brunei Darussalam dan membawa kepada penahanan defendan dan rakannya. Semasa siasatan polis, defendan dan rakannya mengaku melakukan perkara atas kesalahan. Kesemua meter air yang dicuri tersebut tidak ditemui.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Rohani Haji Abdul Hamid

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Philippines: Drought Dries Up Dam To Reveal Centuries-Old Town

 2024-05-01 00:34:00

Bonza: Passengers Stranded As Australian Airline Enters Administration

 2024-05-01 00:22:41