FacebookInstagramTwitterContact

 

Searching For Missing Loved Ones In Gaza’s Mass Graves           >>           Greece: Orange Sahara Dust Haze Descends Over Athens           >>           War In Ukraine: US To Send New Aid Right Away, Biden Says           >>           Kenya: Floods Cause Widespread Devastation In Nairobi           >>           Eating An Avocado Every Day Dramatically Reduces Your Risk Of Metabolic Syndrome           >>           The Mighty BLUEBERRY, A Superfruit With Anticancer Properties           >>           Tom Brady Reveals Jude Bellingham Chat After Real Madrid Move           >>           Rocket Lab Launches New NASA Solar Sail Tech To Orbit (Video, Photos)           >>           Rocket Lab Launches New NASA Solar Sail Tech To Orbit (Video, Photos)           >>           Ray-Ban Meta smart glasses do the AI thing without a projector or subscription           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


BIBD Anjur Musim Akhir Forum SME360


 


 June 29th, 2022  |  10:06 AM  |   280 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Bank Islam Brunei Darussalam (BIBD) akan menganjurkan Musim Akhir (Season Finale) Forum SME360 pada penghujung Persidangan dan Pameran Pertengahan Tahun Brunei (MYCE) 2022 yang dijangka akan berakhir minggu ini.

 

Episod terakhir forum 10, bertajuk 'The New Frontier', akan diadakan pada 1 Julai 2022 di Pusat Persidangan Antarabangsa, Berakas.

 

Forum pagi tersebut akan menampilkan penceramah daripada Kumpulan Perbankan Korporat BIBD iaitu Abd. Azim bin Haji Mohammad yang akan menjadi ahli panel perbincangan mengenai 'Greatest Lessons from SME360'.

 

Seterusnya, Ketua Digital Korporat dan Pembangunan Perniagaan, Awang Haji Shamri bin Haji Metali, yang akan menjadi salah seorang ahli panel semasa forum merangkumi topik 'Why Responsibility Matters?'

 

Manakala pada sesi petang, forum membawakan tajuk 'Vision and Leadership Disciplines in the New Frontier', di mana BIBD akan diwakili oleh Ketua Pengurusan Perhubungan Korporat, Andy Lim.

 

Sementara itu, ucaptama penutup pula akan disampaikan pada penghujung forum oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan dan Ekonomi II, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Awang Haji Mohd. Amin Liew bin Abdullah sebagai Pengerusi Kumpulan BIBD.

 

Manakala Pemangku Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif BIBD, Dayang Hajah Noraini binti Haji Sulaiman akan menyampaikan ucapan perasmian pada majlis tersebut.

 

Sebagai salah satu rakan kongsi utama Brunei MYCE 2022, Brunei Darussalam mengambil bahagian dalam Minggu Ekonomi melalui penganjuran Forum dan Pameran Musim Akhir SME360 di Pavilion BIBD.

 

BIBD juga akan menganjurkan bengkel, bertajuk 'Bridging the Gap : Financing Growth' pada 29 dan 30 Jun, yang akan dikendalikan oleh Pegawai Kanan Kumpulan Perbankan Korporat.

 

BIBD dalam pada itu, ingin menjemput orang ramai, terutamanya pemilik perniagaan dan 'start-ups' untuk menghadiri forum tersebut bagi mendapatkan pandangan, perspektif dan pengetahuan tentang cara terbaik untuk menggerakkan perniagaan mereka dalam norma kehidupan baharu.

 

Orang ramai dan pelanggan BIBD juga boleh melawat Pavilion BIBD untuk mengetahui lebih lanjut mengenai rangkaian produk dan perkhidmatan perbankan runcit dan korporat BIBD termasuk penyelesaian BIBD Aspirasi 4 dan BIBD SME360.

 

Turut dipamerkan ialah produk dan inisiatif terbaharu mereka iaitu BIBD Securities Sdn. Bhd.

 

Siri Forum SME360 ialah inisiatif yang ditubuhkan oleh BIBD untuk menyediakan platform bagi Perusahaan Mikro, Kecil dan Sederhana untuk mendapatkan sumber, membincangkan cabaran bersama, berkongsi amalan terbaik dan mengenal pasti peluang perniagaan untuk pulih daripada pandemik COVID-19.

 

Forum tersebut mengenal pasti sembilan sektor perniagaan merentas Negara Brunei Darussalam yang telah terjejas teruk semasa wabak tersebut dan berusaha untuk melengkapkan pemilik perniagaan dan pihak berkepentingan dengan akses kepada sumber yang berkaitan, peneraju pemikiran, pakar industri untuk pulih secara mampan dan cekap.

 

Program ini dianjurkan oleh BIBD dengan DARe (Darussalam Enterprise) sebagai rakan strategik, diurus bersama oleh Firelight Sdn. Bhd. dan Curious Mind.

 

Ia disokong bersama oleh 10 rakan kongsi persatuan perdagangan dan peserta pasaran utama iaitu Dewan Perniagaan Melayu, Cina, India dan Kebangsaan, LiveWIRE, BIMP-EAGA, Persatuan Usahawan Muda Brunei (YEAB), Royal Brunei Catering (RBC), McDonald's Brunei, Kumpulan Serikandi, GoMamam, Ghanim International Corporation (bruneihalalfoods), Jab Gym, Hua Ho dan Soon Lee.

 

Minggu Ekonomi, yang dianjurkan oleh Kementerian Kewangan dan Ekonomi, akan memberi tumpuan kepada pertumbuhan dan pembangunan ekonomi. Ia akan memberi tumpuan kepada KDNK dan cara menggalakkan pertumbuhan, pembangunan berterusan PKS yang seterusnya akan membawa kepada pengukuhan sektor swasta, serta menggalakkan perdagangan dan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA).

 

Minggu Ekonomi akan menyediakan platform untuk pakar dan penggubal dasar untuk berkongsi pengetahuan dan membincangkan topik-topik yang terdiri daripada prospek ekonomi global dan serantau semasa kepada topik yang lebih tertumpu kepada pertumbuhan ekonomi negara ke arah mencapai Wawasan Brunei 2035.

 

Brunei MYCE 2022, yang berakhir pada 2 Julai 2022, dianjurkan oleh Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan melalui Jabatan Kemajuan Pelancongan kembali untuk tahun kedua dengan pakar dan pemimpin perniagaan dari Negara Brunei Darussalam dan seluruh dunia yang akan menangani pelbagai kebimbangan berkaitan lima bidang: Islam, Teknologi Digital, Tenaga, Perubahan Iklim dan Ekonomi.

 

Objektif Brunei MYCE 2022 adalah untuk menggalakkan perkongsian pengetahuan, perkongsian penemuan baharu dalam pelbagai bidang baharu, dan meningkatkan rangkaian dan aktiviti perniagaan di kalangan pakar dan usahawan dari dalam dan luar negara.

 

Sebagai salah satu rakan kongsi utama Brunei MYCE 2022, BIBD terlibat secara besar-besaran dan menyokong acara lima minggu yang akan menampilkan pameran bertema, persidangan dan lebih 100 penceramah untuk mempromosikan perkongsian pengetahuan dan aktiviti perniagaan dalam pelbagai sektor.

 

Ini menunjukkan komitmen bank untuk menjadi Rakan Kongsi dalam Kemajuan ketika negara berusaha ke arah mencapai Wawasan Brunei 2035 serta menunjukkan peranan BIBD dalam agenda kemampanan sebagai Institusi Kewangan Islam terbesar yang berdiri di atas akar dan asas Maqasid Syariah yang kukuh yang sejajar dengan SDG 2020.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Ten Dead As Navy Helicopters Collide Mid-Air In Malaysia

 2024-04-24 07:44:54

Spotify Turns Up Volume To Make Record Profits

 2024-04-24 09:57:39