FacebookInstagramTwitterContact

 

These Highly Effective Alternatives To Toxic Medication Help Beat Depression           >>           Study Highlights The Vast Medicinal Properties Of The Popular Spice Saffron           >>           Physically Healthy 28-Year-Old Dutch Woman With Autism And Depression Given Approval To End Her Life Through Assisted Suicide           >>           Haunted Holiday Home Horror As Tourists Left Screaming By 'Ghosts' Moving Picture Frames           >>           'A Reckless Kid Ruined My Car Door - His Mum's Response Left Me Gobsmacked'           >>           Olivia Wilde And Jason Sudeikis' 10-Year-Old Son Otis Is All Grown Up In Rare Photo           >>           Why Anne Hathaway Says Kissing Actors In Chemistry Tests Was So "Gross"           >>           NASA's Voyager 1 Spacecraft Finally Phones Home After 5 Months Of No Contact           >>           Meta opens Quest OS to third parties, including ASUS and Lenovo           >>           Newsletter service Ghost will support the fediverse protocol ActivityPub           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



In The Court


  Home > In The Court


Pengisytiharan Harta Tercemar


 


 June 10th, 2022  |  13:03 PM  |   1063 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Ketua Hakim Mahkamah Besar, Yang Amat Arif Dato Seri Paduka Steven Chong telah memberi perintah rampasan wang yang berjumlah BND396,500 yang telah diisytiharkan sebagai harta tercemar terhadap Awang Ibrahim bin Abd. Ghani (responden), bekas pegawai BSP.

 

Biro Mencegah Rasuah (BMR) telah menjalankan siasatan dan mendapati bahawa wang tersebut adalah harta milik responden yang tidak dapat dijelaskan.

 

Siasatan yang dijalankan oleh BMR mendapati bahawa semasa kesalahan tersebut, responden bekerja sebagai Ketua Well Services Operation, BSP, dengan gaji di antara BND7,000 hingga BND9,000 sebulan di mana punca pendapatan utamanya adalah daripada gaji bulanannya.

 

Siasatan menunjukkan bahawa responden mempunyai sejumlah wang yang amat besar di dalam akaun banknya di mana dia gagal mengisytiharkan dan menjelaskan sumber hartanya itu.

 

Hasil siasatan lanjut BMR, menunjukkan responden berjaya menjelaskan sebahagian besar pendapatannya kecuali jumlah yang diperintahkan untuk dirampas itu, di mana di dakwa oleh responden sebagai kemenangan daripada bermain loteri di luar negara.

 

Timbalan Pendakwa Raya, Pengiran Norsuzanawati binti Pengiran Abas dan Siti Khalillah binti Hussin memohon perintah perlucutan tanpa sabitan (non-conviction based forfeiture) di bawah Bab 83(1) Perintah Mendapatkan Kembali Aset Jenayah 2012 di hadapan Ketua Hakim Mahkamah Besar, Yang Amat Arif Dato Seri Paduka Steven Chong bagi jumlah BND396,500 itu untuk diisytiharkan sebagai harta tercemar dan jumlah tersebut akan dibayar ke dalam Kumpulan Wang Rampasan Aset Jenayah.

 

Permohonan ini juga dibuat atas persetujuan responden seperti yang dikehendaki di bawah Bab 132 Perintah Mendapatkan Kembali Aset Jenayah 2012.

 

Ketua Hakim Mahkamah Besar telah membenarkan permohonan Timbalan Pendakwa Raya dan mengisytiharkan wang tersebut sebagai harta tercemar di bawah Bab 2 Perintah yang sama.

 

BMR mengingatkan kepada orang ramai, bahawa mana-mana orang,  sama ada penjawat awam atau yang pernah menjadi penjawat awam, yang tidak dapat memberikan penjelasan yang memuaskan kepada mahkamah tentang bagaimana dia dapat mengekalkan taraf hidupnya sekarang atau masa lalu, atau memiliki sumber kewangan atau harta yang tidak seimbang dengan pendapatannya masa ini atau pada masa lalu, adalah satu kesalahan dibawah Bab 12 Akta Pencegahan Rasuah, Penggal 131 yang boleh dikenakan denda sebanyak BND30,000 dan penjara selama 7 tahun.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Tens Of Thousands Evacuated From Massive China Floods

 2024-04-23 00:01:47

Wind Farm Misses Deadline For Electricity Sale Scheme

 2024-04-23 00:24:53