FacebookInstagramTwitterContact

 

Jeremy Bowen: Iran's Attack On Israel Offers Netanyahu A Lifeline           >>           Historic Copenhagen Stock Exchange In Denmark Goes Up In Flames           >>           Supreme Court Hears Case That May Impact Trump Prosecution           >>           Togo Constitution: Opposition Says Changes Are Presidential 'Power Grab'           >>           Chinese Internet Amused By Building That Looks Like Sanitary Pad           >>           Chrissy Teigen Claps Back After Critic Says She Only Has Kids To "Stay Relevant"           >>           Patrick Mahomes Shares What He’s Learned From Friendship With Taylor Swift           >>           Record Breaker! Milky Way's Most Monstrous Stellar-Mass Black Hole Is Sleeping Giant Lurking Close To Earth           >>           Motorola’s Edge 50 phone series includes a wood option           >>           Samsung awarded $6.4 billion CHIPS Act grant to build 'semiconductor ecosystem' in Texas           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Akta Lalulintas Jalan Raya bagi semua


MENTERI Perhubungan, Yang Berhormat Awang Abdul Mutalib Bin Pehin Orang Kaya Seri Setia Dato Paduka Haji Mohammad Yusof.

 


 March 20th, 2018  |  10:22 AM  |   934 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Menteri Perhubungan, Yang Berhormat Awang Abdul Mutalib bin Pehin Orang Kaya Seri Setia Dato Paduka Haji Mohammad Yusof menegaskan bahawa warga-warga asing di negara ini memang tidak terlepas daripada Akta / Peraturan Lalulintas Jalan Raya di negara ini.

 

Jika ia kesalahan yang boleh dikompaun, iaitu denda kompaun akan dikenakan mengikut kadar yang ditetapkan bagi kesalahan berkenaan.

 

Bagi kesalahan-kesalahan yang berulang-ulang atau 'repeat offences', kompaun yang lebih tinggi akan dikenakan dan jika lebih daripada lima (5) kali, maka pemandu yang bersalah boleh dibawa ke mahkamah untuk dikenakan denda dan saman atau penjara mengikut peruntukan yang ada.

 

Dalam hal ini jua tegas Yang Berhormat lagi, ada sistem demerit, iaitu mata demerit akan dikenakan ke atas pemandu yang didapati bersalah dan jika mata yang dikumpulkan telah sampai mata maksimum, iaitu 24 mata, maka lesen memandu pemandu yang bersalah itu akan digantung.

 

Tindakan lain juga akan diambil tegas Yang Berhormat, iaitu seperti pemandu akan disuruh untuk diuji semula terutama bagi kesalahan yang berkaitan dengan pemandu seperti berpusing bukan di tempat yang dibenarkan. JPD juga, tambah Yang Berhormat tidak akan teragak-agak untuk menggantung lesen memandu pemandu yang bersalah bagi kesalahan-kesalahan yang boleh mendatangkan bahaya khasnya.

 

Tindakan juga akan diambil ke atas pemilik syarikat, ini terang Yang Berhormat jika ia bekerja di sebuah syarikat dan syarikat itu juga akan digantung lesen kebenaran yang diberikan oleh Lembaga Melesen Pengangkutan Bermotor (MTLA).

 

Berikut antara jawapan yang diberikan oleh Yang Berhormat bagi menjawab persoalan yang diutarakan oleh Yang Berhormat Awang Haji Mohimin bin Haji Johari @ Jahari berhubung dengan tindakan 'significant' yang bakal diambil atas kesalahan jalan raya yang dilakukan oleh orang asing, sama ada yang tinggal, bekerja atau sebagainya di negara ini pada Mesyuarat Pertama dari Musim Permesyuaratan Ke-14 MMN hari ke-11 sesi petang yang bersidang di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis, Jalan Dewan Majlis, di sini.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by Dk Nasibahanim Pg Haji Bakar

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Chinese Internet Amused By Building That Looks Like Sanitary Pad

 2024-04-16 23:58:01

Tesla Lays Off More Than 10% Of Its Workforce

 2024-04-16 01:41:21