FacebookInstagramTwitterContact

 

Eating For Your Eyes: Carrots Deliver Nutrients That Preserve Vision           >>           Diabetic? Eat More Eggs           >>           Protect Your Kids From Pollution-Related Asthma With Vitamin D           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           Designs of 'Baju Melayu' Studs           >>           Spectrum Unveil 2024 Exhibition           >>           'People Call Me A Monster For Dyeing My Dog Pink - I Want Him To Match My Outfit'           >>           Number of New Converts Increase           >>           Mum's Horror As Group Text Invite For Daughter's 1st Birthday Party Goes Terribly Wrong           >>           Kid Cudi Engaged To Lola Abecassis Sartore           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Minggu Masakan Brunei dilancarkan di Daerah Belait


 


 February 18th, 2017  |  09:00 AM  |   1176 views

KUALA BELAIT

 

KUALA BELAIT, Jumaat, 17 Februari. - Kementerian Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan (KSSUP) melancarkan Minggu Masakan Brunei di daerah ini yang dirasmikan oleh Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan, Yang Berhormat Dato Seri Setia Awang Haji Ali bin Haji Apong.

  

Minggu Masakan Brunei bertujuan untuk meraikan Negara Brunei Darussalam dan mewujudkan kesedaran mengenai masakan Brunei; untuk menggalakkan lebih banyak hotel dan restoran menghidangkan masakan Brunei dengan cara yang lebih menarik; untuk memperbaiki rasa dan meningkatkan mutu hidangan Brunei untuk disediakan sebagai sebahagian daripada makanan yang bercita rasa atau pada majlis yang diadakan serta untuk memberikan pengalaman unik dalam masakan Brunei kepada pengunjung dalam atau luar negara.

 

Kemuncak bagi Minggu Masakan Brunei adalah bagi mempromosi Brunei Bamboo Chicken sebagai makanan asli Brunei yang lazat dengan mempamerkan kepelbagaian masakan Brunei dan mewujudkan kesedaran dalam kemahiran masakan Brunei secara meluas.

 

Secara keseluruhan, terdapat 15 hotel dan restoran yang akan mempromosikan ‘signature dish’ mereka sendiri, di mana masakan Brunei dihidangkan secara bufet atau ‘Ala Carte’.

 

Agensi yang mengambil bahagian untuk Minggu Masakan Brunei termasuk D'Anggerek Serviced Apartment, Charcoal BBQ and Grill Restaurant, MyTown Restaurant; Orchid Garden Hotel, Keoja Hotel, Radisson Hotel, Royal Brunei Airlines, Royal Brunei Catering - Seasons Restaurant, Tarindak d'Seni, Tarindak d'Polo, The Brunei Hotel, The Coffee Bean and Tea Leaf, The Empire Hotel & Country Club, The Rizqun International Hotel; URBN Kitchen dan V-Plaza Hotel.

 

Semasa Minggu Masakan Brunei ini juga diadakan 'rating program' di mana empat hakim dengan latar belakang yang berbeza serta berpengalaman dalam industri akan menilai dari segi persembahan, rasa, kreativiti masakan yang dihidangkan oleh setiap restoran semasa acara berlangsung.

 

Para hakim memberi penilaian kepada semua peserta hotel dan restoran yang menyertai Minggu Masakan Brunei di mana pemenang akan diumumkan pada Majlis Anugerah Industri Pelancongan yang dijangka diadakan pada bulan April 2017.

 

Program ini merupakan kali pertama dianjurkan oleh KSSUP yang dihasratkan mempromosi masakan tempatan yang akan dinaikkan kepada standard yang lebih tinggi selain untuk menarik minat belia dalam bidang masakan.

 

Pada majlis tersebut, Yang Berhormat Menteri Sumber-Sumber Utama dan Pelancongan turut menyampaikan sijil penyertaan kepada dua orang wakil agensi dari Kuala Belait, iaitu Keoja Hotel dan V-Plaza Hotel yang mengambil bahagian pada majlis pelancaran tersebut.

 

KSSUP melalui Jabatan Kemajuan Pelancongan akan bekerjasama dengan agensi-agensi berkaitan seperti Majlis Perancangan Tenaga Manusia, Institusi Pendidikan, Jabatan Perancangan dan Kemajuan Ekonomi (JPKE) untuk menyokong rakyat Brunei yang didorong dan bersemangat dalam industri kulinari dan mahu lebih cemerlang serta mendapat pengalaman antarabangsa untuk mencapai pengiktirafan bertaraf dunia.

 

Sementara itu, Keoja Hotel telah memperkenalkan masakan Bamboo Chicken sempena Hari Kebangsaan di mana masakan tersebut merupakan makanan tradisional tempatan dipanggil makanan Pansuh, yang bermaksud memasak makanan atau hidangan dalam batang buluh.

 

Dalam temu bual bersama Cef Dendi, beliau menjelaskan bahawa idea untuk menghasilkan Bamboo Chicken itu diperolehi dari kawan baiknya dan kemudiannya memperkenalkan kepada umum untuk sepanjang perayaan Sambutan Hari Kebangsaan yang akan datang.

 

Jelasnya, masakan itu dimasak dari bahan semula jadi, bersih, mudah dan murah. Antara bahan-bahannya daging, ayam, ikan, sayur-sayuran dan juga nasi bersama-sama dengan rempah-rempah.

 

Semua bahan-bahan itu dimasukkan bersama-sama ke dalam batang buluh, kemudian secara langsung diletakkan di atas api terbuka untuk dimasak. Keunikan menggunakan batang buluh akan memberikan aroma dan tekstur makanan yang lazat.

 

Menyentuh mengenai sayuran, beliau menjelaskan Pakis Hutan merupakan sayuran yang sangat istimewa dalam diet, mempunyai daun kerinting dan sangat rangup walaupun selepas ia telah masak.

 

Sementara itu, Ayam Pansuh ujarnya, ialah ayam dan serai dimasak dalam batang buluh di atas api terbuka secara semula jadi yang menghasilkan rasa ayam yang empuk dengan kuah wangi.

 

Acara itu juga telah disokong oleh Persatuan Brunei Hotel, CHMP Media, Borneo Bulletin, Media Permata, Persatuan agensi Pelancongan Brunei dan Syarikat Penerbangan Diraja Brunei.

 

Turut hadir pada majlis pelancaran rasmi yang berlangsung di Keoja Hotel ialah Setiausaha Tetap KSSUP, Timbalan Setiausaha Tetap KSSUP, Tourism Ahli Lembaga Brunei, Restoran, Ltd, dan Travel Agencies berpangkalan di Kuala Belait dan Seria.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Sydney Church Stabbing: Australian Bishop Forgives Alleged Attacker

 2024-04-19 00:07:49

Google Sacks Staff Protesting Over Israeli Contract

 2024-04-19 00:33:16