FacebookInstagramTwitterContact

 

Beta-Alanine Supplementation May Improve Power Output During Leg Exercises           >>           HIDDEN DANGER: Beware Of Arsenic Contamination In Rice           >>           Boysenberries Found To Improve Cholesterol, Help Prevent Heart Disease           >>           Girl Said She Heard ‘Monsters’ In Her Bedroom Wall – It Turned Out To Be Something Much Worse           >>           People Are Going Crazy For This Mayor’s Little Toes           >>           Jersey Shore's Pauly D Shares Rare Update On Life With 10-Year-Old Daughter Amabella           >>           Colleen Hoover's Verity Book Becoming A Movie After It Ends With Us           >>           Asteroid Ryugu Holds Secrets Of Our Solar System's Past, Present And Future           >>           US will require all new cars to have advanced automatic braking systems by 2029           >>           Rabbit denies claims that its R1 virtual assistant is a glorified Android app           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Komited Untuk Tumpukan Kesejahteraan Kanak-Kanak


 


 September 11th, 2023  |  20:20 PM  |   258 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Jabatan Pediatrik, Hospital Raja Isteri Pengiran Anak Saleha dan Pusat Perkembangan Kanak-kanak (CDC), Kementerian Kesihatan pagi tadi menganjurkan Simposium Pediatrik 2023 bertempat di Dewan Afiat, Kementerian Kesihatan, di sini.

 

Hadir merasmikan pembukaan simposium tersebut, Setiausaha Tetap, Kementerian Kesihatan, Awang Haji Maswadi bin Haji Mohsin, selaku tetamu kehormat yang turut merasmikan pelancaran Persatuan Pediatrik Brunei (BPS).

 

Moto BPS iaitu 'Komited untuk Kesihatan dan Kesejahteraan Semua Kanak-kanak', menunjukkan keazaman persatuan itu untuk berperanan dalam menangani advokasi semua isu yang berkaitan dengan pediatrik dan kesihatan kanak-kanak. Ini bukan sahaja meliputi kesihatan fizikal tetapi juga kesejahteraan mental, sosial dan rohani kanak-kanak di Negara Brunei Darussalam.

 

Simposium tersebut berfungsi sebagai platform untuk pembangunan profesional kesihatan yang berterusan dan tahun ini, ianya diungkayahkan oleh CDC dengan memberikan tumpuan kepada beberapa topik penting berkaitan kanak-kanak.

 

Acara turut diisi dengan Kuliah Plenari mengenai 'Perkembangan Otak Awal dan Intervensi Awal ' yang disampaikan oleh Pakar Perunding Perkembangan Pediatrik, Dr Juriza Ismail, bekas Profesor Madya dari Jabatan Pediatrik, Fakulti Perubatan, Universiti Kebangsaan Malaysia.

 

Selain itu, beberapa siri ceramah juga diadakan yang disampaikan oleh beberapa pakar tempatan antaranya 'Perkembangan dan Kesihatan Mental Kanak-kanak' oleh Psikologi Klinikal, Kementerian Kesihatan, Md Danial Azizi bin Haji Mahadi; 'Terapi Pertuturan: Pendapat Tidak Popular' oleh Ahli Terapi Pertuturan dan Bahasa, Kementerian Kesihatan, Noor Aziziah Hj Aziz, dan 'Mencapai Fungsi Duduk Melalui Bermain' oleh Occupational Therapist, Kementerian Kesihatan, Marhazwani Hj Abu Hanafiah, dan ahli Fisioterapi, Kementerian Kesihatan, Hamidah Abdul Hakim.

Terdahulu Pengerusi Jawatankuasa Penganjur, Dr. Hjh Mawarni Hj Abdul Hamid dalam ucapannya menekankan menjelang 2023, autisme berlaku dalam 1 daripada kira-kira 48 kanak-kanak, dan kelangsungan hidup kanak-kanak yang paling pramatang dan paling kritikal kini dijangka dan bukannya pengecualian.

 

“Akibatnya, kami kini mempunyai hampir 800 rujukan setiap tahun ke Pusat Perkembangan Kanak-kanak, manakala bilangan doktor tidak meningkat dan bilangan jururawat dan profesional kesihatan bersekutu tidak dapat menandingi permintaan untuk perkhidmatan kami, memandangkan jangkaan sebaliknya telah meningkat dengan ketara," terang Dr Hjh Mawarni.

 

Justeru strategi pasukan CDC ingin memastikan bahawa masa menunggu itu tidak sia-sia.

 

 

Tambahnya, kira-kira 75 peratus rujukan adalah kanak-kanak dengan kelewatan pertuturan dan bahasa.

 

Seperti yang kita semua tahu, kelewatan pertuturan dan bahasa boleh disebabkan oleh banyak perkara, di mana banyak kes mungkin disebabkan oleh kelewatan perkembangan bahasa yang mudah namun kanak-kanak ini dapat menguasainya kemudian dengan senang.

 

“Sedangkan bagi sesetengah kanak-kanak kelewatan itu merupakan simptom yang menunjukkan gangguan intelektual atau masalah perkembangan saraf seperti gangguan spektrum autisme atau mungkin merupakan sebahagian daripada kelewatan perkembangan global," ujarnya.

 

Walau apa pun punca yang mendasari tegasnya, campur tangan awal adalah kunci dan kanak-kanak tidak seharusnya menunggu diagnosis sebelum intervensi dimulakan.

 

“Kami mahu semua orang yang berhubung dengan kanak-kanak membantu kami bukan sahaja mengesan masalah perkembangan awal, tetapi juga untuk membantu memulakan intervensi awal untuk setiap kanak-kanak," jelasnya.

 

Dengan berkongsi semua maklumat ini juga terangnya, para peserta simposium boleh berkongsi maklumat dengan ibu bapa yang mereka temui, supaya mereka boleh melibatkan diri dengan lebih baik dan dapat membantu anak-anak mereka sendiri di rumah.

 

Kita tahu bahawa mempunyai anak yang mengalami kelewatan perkembangan atau kecacatan boleh memberikan tekanan kepada ibu bapa dan ini boleh mengganggu kedamaian dan ketenteraman yang seharusnya ada di setiap rumah.

 

Justeru itu katanya, inilah tujuan untuk mengadakan simposium hari ini dengan mempromosikan KEAMANAN yang bermaksud Penglibatan Ibu Bapa Membantu Pengalaman Kanak-Kanak (Parent Engagement Aiding Childhood Experience - PEACE) adalah peranan untuk kita semua.

 

Simposium tersebut dihadiri oleh lebih 250 peserta yang terdiri daripada doktor, jururawat, profesional kesihatan bersekutu dan profesional penjagaan kesihatan lain.

 

Adalah diharapkan simposium berkenaan dapat memberi panduan mengenai perkembangan kanak-kanak, serta dapat membantu memperkasakan dan melengkapkan profesional penjagaan kesihatan dengan alat dan maklumat yang diperlukan untuk menasihati keluarga mengenai aktiviti rangsangan yang sesuai dari usia awal.

 

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

'Close Enough To See Their Faces': Chased Down By China In South China Sea

 2024-05-02 00:57:36

Tesla Staff Say Firm's Entire Supercharger Team Fired

 2024-05-02 00:12:47