FacebookInstagramTwitterContact

 

Emergency Water Pipe Repair Work Update           >>           Miscellaneous Offences Act 2021           >>           'Operasi Sepadu'           >>           'Badudun Bersama Biskita' Roadshow           >>           Hari Raya Aidilfitri Celebration           >>           International Merchandise Trade Statistics, February 2024           >>           Handover of Financial Aid           >>           'Borneo Pulau Bersejarah' Project Launching Ceremony           >>           Doa Kesyukuran Ceremony           >>           Commemorating Mosque's 25th Anniversary           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Pengisian Jawatan Penghulu Mukim, Ketua Kampung Melalui Proses Pengundian


 


 March 10th, 2023  |  10:27 AM  |   66 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

Sebanyak 74 buah syarikat telah mendaftar semula dan 71 buah telah dikeluarkan lesen agensi pekerjaan untuk mengambil pekerja-pekerja domestik.

 

Bahkan, orang ramai memberikan respons positif berikutan dengan pelaksanaan had kadar yuran tidak melebihi BND2,000.

 

Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, Yang Berhormat Dato Seri Setia  Awang Haji Ahmaddin bin Haji Abdul Rahman mengongsikan perkara tersebut semasa menjawab pertanyaan mengenai maklum balas atau hasil setelah perlaksanaan penguatkuasaan penetapan had yuran ini sejak ia dikuatkuasakan yang diajukan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Negara (MMN), Yang Berhormat Awang Lawi bin Haji Lamat pada hari keenam Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 MMN bagi Tahun 1444 Hijrah / 2023 Masihi berlangsung di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis, petang tadi.

 

Dalam MMN tersebut, Yang Berhormat juga menyatakan bahawa 'feedback wise' daripada orang ramai, iaitu harga telah dikawal.

 

Yang Berhormat seterusnya menambah, pada masa ini Jabatan Buruh memastikan agensi-agensi pekerjaan ini melaksanakan sebagaimana yang dipersyaratkan.

 

“Sebagai contoh, untuk memastikan apa perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan tersebut sebagaimana yang dipersetujui antara agensi pekerjaan dan pelanggan masing-masing," ujar Yang Berhormat.

 

Menyentuh kembali cadangan yang diutarakan oleh Yang Berhormat Ahli MMN bagi kampung-kampung yang tidak ada calon Penghulu dan Ketua-ketua kampung, Yang Berhormat kemudian menerangkan bahawa pengisian jawatan Penghulu-penghulu Mukim dan Ketua-ketua Kampung yang sudah memangku lima tahun, memang inilah peranan Penghulu Mukim dan Ketua Kampung untuk memastikan kalau sekiranya tidak ada yang layak untuk dilantik dalam sesebuah kampung tersebut, memang kementerian memerlukan pengesahan daripada Penghulu Mukim dan Ketua Kampung berkenaan.

 

Dengan pengesahan tersebut, memandangkan skim perkhidmatan telah dikuatkuasakan dan ini tegas Yang Berhormat, adalah untuk keadilan memastikan juga yang bahawa di kampung tersebut benar-benar tidak ada yang layak.

 

“Jadi proses pengisian jawatan Penghulu Mukim dan Ketua Kampung ini memang syarat proses pengundian.

 

“Pengundian ini, kalau kita lihat keputusan-keputusan pengundian kadang-kadang ada yang menyokong dan ada yang tidak menyokong. Itulah suara daripada orang kampung itu sendiri memilih ketua masing-masing," ujar Yang Berhormat.

 

Maka tambah Yang Bertambah, berdasarkan kepada skim perkhidmatan  memang dilaksanakan dan kalau sekiranya tidak ada mungkin katanya, berunding dengan kementerian bagaimana caranya untuk memastikan jawatan Ketua Kampung itu diisikan kalau tidak ada calon yang berkelayakan tetapi pengesahan daripada Penghulu Mukim adalah diperlukan.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Cambodia Blast: 20 Soldiers Killed In Ammunition Explosion

 2024-04-28 00:52:46

Football Betting: Regulator To Meet Over 'Inaccurate' Stats Concern

 2024-04-28 00:24:48