FacebookInstagramTwitterContact

 

Sydney Sweeney Is Unrecognizable With Black Fringe Hair Transformation           >>           Gabrielle Union And Dwyane Wade's 2024 Met Gala Date Night Was A Total Slam Dunk           >>           How to watch NASA's first Boeing Starliner crewed flight launch today           >>           How To Watch Apple's Ipad Launch Event On Tuesday           >>           What To Expect At Google I/O 2024: Gemini, Android 15 And More           >>           Proton's New Password Monitor Update Will Scour The Dark Web On Your Behalf           >>           Manchester United's Fernandes Misses First Club Match In Career Due To Injury           >>           Struggling Udinese Grab Last-Gasp Home Draw Against Napoli           >>           The Incredible New Chapter In Melbourne Derby History           >>           Roque Unhappy With Game Time, Could Leave Barcelona – Agent           >>          

 

SHARE THIS ARTICLE




REACH US


GENERAL INQUIRY

[email protected]

 

ADVERTISING

[email protected]

 

PRESS RELEASE

[email protected]

 

HOTLINE

+673 222-0178 [Office Hour]

+673 223-6740 [Fax]

 



Upcoming Events





Prayer Times


The prayer times for Brunei-Muara and Temburong districts. For Tutong add 1 minute and for Belait add 3 minutes.


Imsak

: 05:01 AM

Subuh

: 05:11 AM

Syuruk

: 06:29 AM

Doha

: 06:51 AM

Zohor

: 12:32 PM

Asar

: 03:44 PM

Maghrib

: 06:32 PM

Isyak

: 07:42 PM

 



The Business Directory


 

 



Bahasa Melayu


  Home > Bahasa Melayu


Kemasukan Pekerja Asing Dipantau


 


 March 9th, 2023  |  09:24 AM  |   86 views

BANDAR SERI BEGAWAN

 

ROCBN (Registrar of Company Brunei Darussalam), mengenai pemegang IC hijau, tidak boleh jadi pengarah di Negara Brunei Darussalam atau jika seorang sudah menjadi pengarah di satu syarikat, tidak boleh lagi menjadi pengarah di syarikat yang lain.

 

Bukan itu sahaja, perkara tersebut memang sebelumnya diberi kelonggaran sehingga terjadi beberapa masalah kepada pekerja asing, nama digunakan untuk menjadikan mereka pengarah di sana-sini.

 

Perkara itu ditekankan oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri (JPM) dan Menteri Kewangan dan Ekonomi II, Yang Berhormat Dato Seri Setia Dr. Awang Haji Mohd. Amin Liew bin Abdullah semasa menjawab persoalan yang dikemukakan oleh Ahli Majlis Mesyuarat Negara, Yang Berhormat Pengiran Haji Isa bin Pengiran Haji Aliuddin mengenai Akta Company Penggal 39 pada hari kelima Mesyuarat Pertama Dari Musim Permesyuaratan Ke-19 MMN di Dewan Persidangan MMN, Bangunan Dewan Majlis, di sini.

 

Menurut Yang Berhormat, ada sebahagian pekerja asing tidak mengetahui nama mereka digunakan, dan ada juga disalah guna oleh sebahagian orang kita, mendatangkan pekerja asing supaya dapat datang ke negara ini, mendaftar sebagai Pengarah Syarikat dan seterusnya diberikan IC hijau tanpa menjamin mereka sudah terdapat pekerjaan di dalam negeri.

 

"Jadi perkara sebegitu adalah dikategorikan sebagai 'human trafficking'," tegas Yang Berhormat Dato.

 

Berikutan dengan isu tersebut, ROCBN tegasnya lagi, telah mengambil langkah supaya kita meneliti lebih dalam bagi setiap orang pekerja asing yang datang ke Brunei ini untuk menjadi pengarah.

 

“Jadi jika dikira ada pekerja asing yang sudah bekerja di Brunei, maksudnya mereka datang ke Brunei ini bagi kerja yang sudah ditetapkan. Jadinya kenapa lesen visa, 'work permit', untuk bekerja 'for example' menjadi seorang 'bus driver'. Jadi apabila datang ke Brunei, menjadi seorang pengarah di dalam satu syarikat lain. Jadi 'work' visanya adalah untuk 'bus driver' dan bukannya untuk menjadi 'director' di negara ini.

 

“Itulah satu isu yang takut disalahgunakan. Pada masa ini, ROCBN memang lebih 'strict' untuk memastikan sama ada pekerja ini benar-benar 'director' ataupun bukan. Ini kerana ada sebahagian pekerja asing ini, mereka tidak mengetahui bahawa nama mereka telah digunakan untuk menjadi 'director'. Sebenarnya bagi orang asing ini, tidak semestinya pekerja asing di Brunei, boleh jadi 'director', tiada masalah. Tapi memang kita mempunyai 'usual background check' dan sebagainya," ujarnya lagi.

 

Yang Berhormat menambah, pekerja asing yang sudah ada di dalam negeri ini memang kerjanya, sebelum ia masuk mestilah memohon ke Jabatan Buruh dan sebagainya bagi mendaftarkan jawatan khas yang dipohonkan itu sahaja.

 

Jadi apabila pekerja asing menjadi pengarah, pada masa ini, seperti yang diberitahu awal tadi, ROCBN dan 'because of human trafficking issue', akan meneliti dan mengambil lebih serius. Jika ada cara untuk mengatasi isu ini, mungkin boleh difikirkan kembali.

 


 

Source:
Ihsan PELITA BRUNEI

by PELITA BRUNEI

 

If you have any stories or news that you would like to share with the global online community, please feel free to share it with us by contacting us directly at [email protected]

 

Related News


Lahad Datu Murder: Remand Of 13 Students Extende

 2024-03-30 07:57:54

Lok Sabha Elections 2024: Millions Brave Searing Heat To Vote In India

 2024-05-07 09:03:38

How Quantum Physics Could 'Revolutionise Everything'

 2024-05-07 09:46:30